DICŢIONARUL ÎNŢELEPCIUNII..GOETHE

GOETHE4

Bunul simţ e geniul umanităţii.
Cuvintele sunt imaginea sufletului.
Cine nu iubeşte pe nimeni este nevoit să înveţe să linguşească.
E totuna dacă rosteşti adevărul sau minciuna, amândouă sunt contrazise.
Comportamentul este o oglindă în care fiecare îşi expune propria imagine.
Când spun o prostie, toată lumea mă tolerează, când spun un adevăr, toată lumea mă urăşte.

f5
Adevărul este o flacără atât de luminoasă încât mulţi oameni nu-i pot suporat lumina. Unii inchid ochii ca să nu-l vadă, iar alţii fug ca să nu fie arşi.”
Tratează-l pe om aşa cum este, şi aşa va rămâne. Tratează-l aşa cum poate şi ar trebui să fie, şi va deveni aşa cum poate şi trebuie să fie.”
Talentul se dezvoltă în singurătate; caracterul se formează în tumultul mulţimii.
Putem judeca uşor caracterul unui om după modul în care îi tratează pe aceia care nu-l pot ajuta cu nimic.
Ura este ceva special – vei vedea că este cea mai puternică şi violentă acolo unde este gradul de cultură cel mai scăzut.
Nu toate florile frumoase au si miros placut, cand ai de unde sa culegi, alege numai acele care poseda si una si alta.
Poate să dispară strălucirea soarelui; când e lumină în suflet, noi găsim în inima noastră ceea ce ne refuză lumea întreagă.

Fiecare să rămână pe drumul pe care a apucat şi nu cumva să se lase impresionat de autoritate, obsedat de acordul unanim şi târât de modă.

GOETHE 2

Mergi! Şi-n seamă ia ce-ţi spun,
Foloseşte-ţi anii juni,
Fii mai grabnic înţelept:
Pe-al norocului cântar
Rar stau talgerele drept;
Trebuie să urci şi iar
Să cobori; câştigi, domneşti –
Sau să pierzi şi să slujeşti,
Sau să suferi, sau cu fală,
Sau ciocan, sau nicovală.

GOETHE 1

Scrisorile mele de dragoste
JOHANN WOLFGANG von GOETHE către CHARLOTTE von STEIN
17 iunie 1784
Scrisorile mele de dragoste ţi-au dezvăluit cât de îndrăgostit sunt. Nu mai cinez la Court, mă văd cu puţină lume, şi îmi fac plimbările singur şi la fiecare loc frumos îmi doresc să fi lângă mine.

Nu mă pot abţine să nu te iubesc chiar mai mult decât îmi face bine; voi simţi bucuria doar când te voi vedea din nou. Mă gândesc la tine tot timpul, amintirea ta nu mă părăseşte niciodată. Tu eşti etalonul pentru toate femeile pe care le văd, pentru toţi oamenii; prin dragostea ta văd lumea. Şi acest lucru face ca lumea nu să arate mai înceţoşată, ci dimpotrivă, dragostea ta o face să se vadă mai clară; văd mult mai clar acum cum sunt oamenii şi ce plănuiesc, ce îşi doresc, ce fac şi ce le face plăcere; dar nu-i mai invidiez pentru ce au, a mă compara cu ei e o plăcere secretă a mea, căci eu deţin cea mai scumpă comoară şi sunt cel mai bogat, mai norocos şi mai fericit dintre toţi.

i2

Tu în gospodăria ta probabil că te simţi ca şi mine în afacerile mele, uneori nu observăm anumite lucruri pentru că pur şi simplu alegem să nu ne uităm la ele, şi lucrurile ne atrag interesul doar în momentul în care vedem clar cum sunt legate între ele. Căci nouă ne place întotdeauna să ne implicăm, omului bun îi face plăcere să aranjeze, să pună în ordine, să împlinească ceea ce-i drept şi aduce pacea.
Adio ţie, cea pe care o iubesc de o mie de ori !

pagina Lia Neamt cluj 2014

Lasă un răspuns

